HEMAKTUELLT & PRESSNotiserÖppet brev till Migrationsverket

Öppet brev till Migrationsverket

Den 10 maj lämnades en namninsamling till Migrationsverket i Gävle med 2675 namn till stöd för de hungerstrejkande barnen. Samtidigt lämnades ett öppet brev:

"Om utvisningen verkställs kommer barnen med stor sannolikhet att bli utsatta för livsfara och övergrepp, samt att de står utanför sociala skyddsnät i Afghanistan och saknar försörjningsmöjligheter. Den bedömning Migrationsverket gjort av den säkerhetspolitiska situationen i detta ännu krigshärjade land delas inte av tongivande experter på området som menar att våldet kommer att öka och krigssituationen förvärras. Landinformationen är dålig och gammal, och de rättsliga ställningstagandena följs inte alltid."

Asylkommittén i Gävleborg uppmanar dig att sprida detta!

Namninsamlingen fortsätter

Viktigt!